Khamis, 2 Mei 2013

DEMAM PRU-13!!!

Tanggal dua hari lagi, rakyat Malaysia akan menunaikan tanggung jawab masing-masing untuk memilih pemimpin negara yang mereka inginkan. Tapi saya terkecuali daripada turut serta dalam pemilihan ini. Maklumlah, umur baru mencapai tahap usia 21 tahun, dua bulan lepas. Sekarang ini kelihatan pemimpin-pemimpin yang bertanding "buzy" ke hulu ke hilir berkempen bagi memenangi hati rakyat. Erm.. Tujuan saya menulis isu berhubung dengan PRU-13 ini bukanlah untuk berkempen. Tetapi sekadar ingin membuat perbandingan terhadap minda masyarakat khususnya golongan remaja berhubung isu politik. Remaja sekarang nampaknya jauh berbeza dari remaja dahulu. Mereka sudah boleh menilai politik walaupun pada usia muda.

Jika dahulu, seawal usia kami sekolah menengah, kami tidak mengenal apa itu politik. Politik bukanlah dunia kami. Kami juga tidak didedahkan dengan isu-isu politik. Saya masih ingat semasa PRU-12 yang lalu, usia  ketika itu 16 tahun, berada di tingkatan 4. Pada ketika itu, kami langsung tidak mengambil tahu apa sebenarnya matlamat PRU. Kami tetap "enjoy" dengan dunia kami yang langsung tidak memikirkan hal negara. Skop pemikiran kami dalam PRU cuma lah pada tahap daerah sahaja. Kami tidak mengetahui bahawa calon yang menang dalam pilihan raya ini akan memegang tampuk kepimpinan negara. Sejujurnya, di usia saya 16 tahun, saya masih tidak mengenali siapa Dato Sri Anuar Ibrahim (DSAI). Rasanya kalau terserempak di pekan atau di mana-mana memang saya akan memandang beliau seperti orang biasa. Maklumlah langsung tidak kenal dan tidak tahu rupa paras. Tambahan pula ketika itu saya bukan seorang yang gemar untuk membaca akhbar dan menonton berita. Lain lah kalau Pak Lah, oleh kerana beliau memegang jawatan sebagai Perdana Menteri  ketika itu, memang wajib untuk dikenali. Namun Pak Lah sahaja lah yang dikenali, menteri kabinet yang lain langsung tidak di peduli. Ini membuktikan minda kami masih suci dari bayangan politik.

Di usia 17 tahun, saya pernah bercita-cita untuk menjadi ahli politik. Tapi itu bukanlah sebab saya mula mengambil tahu hal ehwal politik. Saya bercita-cita ingin menjadi ahli politik atas dasar saya minat berdebat. Setelah berkecimpung dan jatuh cinta pada dunia debat saya juga jatuh cinta pada kerjaya ahli politik. Pemikiran ketika itu sangat cetek. Bayangkan, saya cuma mengandaikan bahawa kerja ahli politik setakat berdebat di parlimen sahaja. Saya tidak pernah mengandaikan yang ahli politik perlu mendekati rakyat dan membantu rakyat di kala kesusahan. Oleh sebab minat terhadap debat yang memuncak, saya sertakan matlamat saya untuk menjadi ahli politik. Pada ketika ini juga saya mula mengenali siapa DSAI. Saya mengenali beliau bukanlah berjumpa secara bersemuka, tetapi mengikuti beliau dalam laman "YouTube". Oleh kerana beliau sering dikhabarkan sebagai seorang yang mempunyai kemahiran yang tinggi dalam pengucapan umum, saya sering menonton beliau berdebat dan berceramah di laman "YouTube". Namun demikian, tidak pernah pula saya secara serius untuk memahami segala isi kandungan yang beliau ujar kan melalui ceramah beliau. Apa yang saya pandang ialah dari segi gaya penyampaian dan intonasi beliau ketika berucap. Sebab itu lah juga pada ketika itu saya  masih tidak mengetahui segala permainan dalam arena politik. 

Pada usia 18 tahun barulah mula mengenali sedikit sebanyak dunia politik. Itu pun setelah mempelajari subjek Pengajian Am semasa memasuki tingkatan 6. Dari situlah mula memahami apa itu parti apa itu kerajaan dan apa itu politik. Walaupun tidak semua didedahkan berhubungan dengan isu-isu politik tetapi mula menyedari bahawa politik merupakan sesuatu yang penting dalam negara. Apabila meninggalkan zaman persekolahan, barulah nampak dunia politik yang sebenar. Dunia politik penuh dengan pelbagai isu yang di bangkitkan. Maklumlah, "politik tak akan hidup tanpa isu". Sejak dari itu minat untuk menjadi ahli politik kian pudar. Lama kelamaan minat mula beralih arah. 

Sekarang, apabila sudah menjejakkan kaki ke menara gading, memang tidak dapat lari dari membincangkan isu politik negara. Persekitaran kita juga mempengaruhi pemikiran politik kita. Saya melanjutkan pengajian di salah sebuah universiti di semenanjung Malaysia. Saya melihat, pemuda-pemuda di sini lebih mempunyai amalan dan pengaruh politik yang kuat. Sehinggakan isu yang berat pun mereka boleh hurai kan satu persatu dengan isi yang terperinci. Inilah yang membuatkan saya kagum dengan mereka apabila mereka membicarakan isu-isu berhubungan dengan politik. Saya mengandaikan pemikiran politik di zaman persekolah saya mungkin tidak pernah dirasai oleh mereka kerana mereka nampak lebih matang dalam membicarakan soal politik. Berbanding di kawasan kelahiran saya, belianya ramai yang kurang mengambil berat isu politik. Mungkin minat untuk berbicara soal politik tidak terlalu menebal. Itulah sebabnya rakan-rakan yang sebaya dengan saya lebih bersifat neutral apabila berbicara soal politik. Tidak menyokong mana-mana pihak. Mungkin juga mereka sedar yang mereka belum cukup matang untuk berbincang soal negara. Maklumlah, kami didedahkan dengan dunia politik pun di usia yang agak lewat. Sekarang ini masih mencari-cari parti mana yang terbaik untuk pilihan kami. 

Namun sekarang ia jauh berbeda, remaja zaman sekarang sudah lebih awal terdedah dengan dunia politik.  Disinilah peranan media diketahui. Media telah membantu mereka untuk mengenali dunia politik dengan lebih dalam terutamanya media moden seperti "facebook", "twitter" dan sebagainya. Ini saya akui sendiri di mana saya menyaksikan junior-junior sekolah lama saya pun ada yang sudah mula membicarakan isu politik walaupun usia masih mentah. Mereka seakan-akan mempunyai pegangan politik tersendiri dan turut serta dalam menyebarkan kempen-kempen politik melelui akaun media mereka. Walaupun nampak tidak aktif, namun perkembangan media ini sedikit sebanyak telah mendedahkan mereka daripada pelbagai maklumat politik. Tetapi saya terfikir juga, adakah mereka yang di usia mentah ini mengkaji setiap mesej kempen politik yang mereka saksikan sebelum mengkongsikankanya kepada khalayak umum. Ataupun mereka sekadar membaca dan memaparkan tanpa membuat sebarang kajian secara menyeluruh. Apa yang saya lihat, kempen-kempen yang dikongsikan bukanlah kempen yang bersifat membangunkan martabat sesuatu parti, tetapi lebih kepada usaha menjatuhkan parti lawan. Erm??? Kalau sekarang kita melihat remaja-remaja sekolah menengah sudah mula berjinak-jinak dalam politik akibat pengaruh mereka terhadap media, besar kemungkinan pada PRU-14 akan datang budak sekolah rendah juga sudah bijak berbicara soal politik.  

Apa yang saya dapat simpul kan di sini, semakin kita maju dalam menongkat arus perkembangan teknologi media, semakin mudah untuk kita mendapatkan sebarang maklumat. Pesanan ikhlas dari saya kepada golongan remaja-remaja yang masih bersekolah janganlah terlalu taksub dengan dunia politik. Ingat pelajaran perlu diutamakan. Tak guna jika anda hebat berpolitik tetapi cetek ilmu di dada. Jangan mudah terpengaruh dengan dakyah politik, kelak nanti bisa merosak jiwa. Buat mereka yang bisa mengundi, tunaikan tanggung jawab anda sewajarnya. Buatlah pilihan yang bijak sana. Anda penentu masa depan negara. Akhir kata, maaf di pinta andai tekasar bahasa. Karya ini cuma sebagai pandangan, bukan penghinaan atau kutukan kepada mana-mana pihak. Pandangan daripada seorang yang masih mencari dan meneroka ilmu yang ada. Ampun di pinta sekali lagi. Sekian. Wasalam...

8 ulasan:

  1. assalamualaikum temn se sk limbang....hihi...penyamapaian yg cukup berhemah...hihi.....siasah itu sendiri adalah penting dalam mebangunkan agama,kalau bukan kerana siasah ,maka Rasulullah tidak dikenali sehingga sekarang...kerana siasah masyarakat tahu untuk berintergriti dalam pentadbiran yang sihat..tanpa RASUAh....siasah itulah yang membawa maksud POLITIK....

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam... teman se sk limbang??? kenalkan diri lok... haha... BTW tq atas nasihat...

      Padam
    2. setuju abah man, politik itu seni pentadbiran untuk memenuhi kehendak org ramai..politik tidak kotor..jom bersihkan politik..berpolitik cara matang, dgn hujah, fakta

      Padam
    3. politik memang x kotor.. cuma ada segelintir pemegang watak2 dlm politik yg kotor... politik x perlu di bersihkan... tp bersihkan pemagang watak dlm politik... hehehe

      Padam
  2. caya la dilla.. ani baruny bdak pengucapan umum nah.. good3

    BalasPadam
  3. nice enrty..zaman berubah,pemikiran pun berubah.. kita buang yang lapuk..tukar yang baru~ fight 4 the future of sarawak..hehe..kawan karib sekolah rendah ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yehhh... cuba sedaya upaya nilai yg trbaik... hahaha

      Padam